Tandlægeskræk 2023-09-25T15:19:25+00:00

Hvad er tandlægeskræk?

Hvis man lider af tandlægeskræk (også kendt som odontofobi, tandlægeangst eller tandlægefrygt), er man nervøs eller bange for at gå til tandlægen. Faktisk er det snarere undersøgelsen, instrumenterne eller behandlingen, man er bange for end tandlægen. Tandlægeskræk kommer i forskellige grader, så nogen er kun lidt nervøse, mens andre får det fysisk dårligt.

Vi er din lokale tandlæge, og det er vigtigt for os, at du altid føler dig tryg i tandlægestolen. Har du tandlægeskræk, gør vi os ekstra umage med at fortælle dig, hvad der sker, både før og under behandlingen.

Sunde tænder på trods af tandlægeskræk

Det er vigtigt for din tandsundhed, at du får regelmæssige eftersyn og tandtjek. Tandlægeskræk er en alvorlig situation, og erfaring har vist os, at mange undlader at gå til tandlæge indtil allersidste øjeblik af frygt for smerter. Mange af disse smerter kunne være undgået, hvis grunden til dem var blevet opdaget tidligere.

For at give dig den bedste oplevelse hos os, kan vi sammen lægge en plan for, hvordan vi bedst tager hensyn til netop dig under behandlingen. Du kan for eksempel tage noget musik med, som du finder beroligende. Vi kan også aftale, at du kan lade os vide, når du har brug for en pause eller en klinikassistent kan holde dig i hånden. Vi kan også prøve med beroligende medicin.

Behandling og forebyggelse af angst for tandbehandling bygger på forholdet mellem patient og tandlæge. Så vores forudsætninger for at kunne hjælpe dig med din angst for tandbehandling er, at du ønsker at modtage hjælp.

Kontakt klinikken, hvis du lider af odontofobi, så vi sammen kan sørge for, at du får den bedst mulige behandling.

Se nedenstående video for 5 tips til et mere behageligt tandlægebesøg.

Angst kan komme i mange former og udtryksgrader, men ofte kan du, ved at følge disse råd, hjælpe dig selv til at tage kontrol over din angst i stedet for, at din angst har kontrollen over dig. Det lyder måske overvældende og urealistisk, men du kan faktisk lære dig selv at få det bedre med at gå til tandlæge.

1. Første skridt er at erkende din angst og ikke gemme den af vejen. Det er ikke flovt at være bange, og du må huske på, at der er mange, der har det på samme måde som dig.

2. Vælg en tandlæge, som du har tillid til, og som interesserer sig for behandling af mennesker med angst for tandbehandling. Fortæl, hvorfor du er bange, og hvad du er bange for. Hvis tandlægen ikke forstår dine problemer, så skift tandlæge.

3. Mød altid veludhvilet og afstresset op til behandling. Vælg helst tider om formiddagen, så du ikke skal være nervøs hele dagen. Medbring evt. et familiemedlem eller en god ven, som kan støtte dig under behandlingen. Kom 5-10 minutter før behandlingstidspunktet.

4. Få regelmæssige konsultationer hos tandlægen, så du kommer ind i en god rytme. Start med hyppige besøg, helst hver tredje måned, og lad så besøgsintervallerne blive længere og længere, alt efter behovet for almindeligt tandeftersyn. Overhold mødetidspunkterne og meld ikke afbud.

5. Lav en aftale om, hvad behandlingsforløbet skal omfatte, hvor meget det haster, og hvor meget det skal koste.

6. Bed din tandlæge om at forklare, hvad der skal foregå under behandlingen. Lav en aftale om, at du kan give et signal, f.eks. løfte en hånd i vejret, hvis du ønsker en pause.

7. Tal med din tandlæge om, hvordan behandlingen kan blive så smertefri som mulig (lokalbedøvelse). Det kan også være en mulighed at få et beroligende middel inden behandlingen.

8. Du kan bede tandlægen om et håndspejl, så du kan se, hvad der bliver lavet. For nogle mennesker kan det være en hjælp at følge med i behandlingen.

9. Spørg altid, hvis der er noget i behandlingen, du ikke forstår, eller noget, du vil vide nærmere besked om.

Fakta om odontofobi

– Cirka 10 % af Danmarks befolkning lider af odontofobi, og cirka 30 % er nervøse, bange eller har en mild angst for tandbehandling.

– Forekomsten af angst for tandbehandlinger er dobbelt så stor blandt kvinder som blandt mænd.

– Hver gang man melder afbud til et tandeftersyn eller udebliver fra en behandling, fordi man er bange, bliver ens angstniveau en anelse højere.

– Tandbehandlinger står højt på listen over angstfremkaldende oplevelser og overgås kun af højdeskræk.

– Angst for tandbehandlinger er tit forbundet med en smerteoplevelse, og det er ofte sådan, at jo mere bange man er, jo kraftigere oplever man en smerte – og jo vanskeligere kan det også være for tandlægen at få en bedøvelse til at virke.

– Når man er bange, kan ens tanker snurre rundt, og man kan få forestillinger om situationer og fænomener, som ikke er virkelige.

– Mistillid til tandlægen og en forestilling om, at man ikke kan blive hjulpet, er udbredt blandt patienter med angst for tandbehandling.

– Jo større kendskab man har til en forestående tandbehandling, jo mindre bange er man, og jo mindre ondt gør det.

– Den hyppigste årsag til angst for tandbehandling er, at man har haft en smertefuld oplevelse ved en tidligere behandling.

– Når man er bange, har man svært ved at forstå og huske informationer og vejledninger.